Melitta

Straffe campagnes voor straffe koffie

Elke ochtend een heerlijk kopje koffie ... Wie wordt daar nu niet gelukkig van? Maar wist je dat het zwarte goud zoals we dat vandaag kennen niet eens zou bestaan zonder de Duitse ondernemer Melitta Bentz? Zij is namelijk sinds 1908 de uitvinder van de koffiefilter. Melitta is sindsdien niet meer weg te denken uit de koffiewereld. Maar sterk merk of niet: zonder een ijzersterke marketing bereik je de consument niet. En laat dat nu net de reden zijn waarom Melitta bij ons kwam aankloppen!  

Wat wij precies doen? Wel, we ondersteunen de promotieacties van Melitta met strategische digitale campagnes op verschillende kanalen. Met een straf potje koffie bij de hand gingen we in mei (2020) van start met de Moederdagactie. Dit beloofde het startschot te zijn voor nog verschillende andere campagnes zoals Vaderdag, Black Friday, eindejaar ...

Melitta kopje

“Het grote voordeel van koffie? Het is letterlijk en figuurlijk super hot!"

Koffieliefhebbers door een filter

Dat koffieliefhebbers hier de doelgroep zijn, is een weggevertje. Maar hoe bereiken we deze mensen nu effectief? Dat doen we door middel van een trechterstrategie. “Een trechter … watte?”, horen we je al denken. Door deze strategie willen we koffieliefhebbers stapsgewijs warm maken voor de producten van Melitta. In fase één worden er advertenties op verschillende kanalen verspreid waarbij we de consument laten kennismaken met het merk. Aan de hand van microconversies, zoals bijvoorbeeld een consument die de productpagina bekijkt, filteren we op (mogelijke) interesse.

En dan is het tijd voor de laatste fase … Actie! Hebben de consumenten interesse? Dan tonen we nogmaals een actiegerichte advertentie. Op deze manier stimuleren we de potentiële klant om over te gaan tot aankoop.  

Pin it like it’s hot

Het grote voordeel van koffie? Het is letterlijk en figuurlijk super hot! De nieuwe trends zoals Pour-over koffie, Dalgona coffee en iced lattes zijn megapopulair op Pinterest. Maar dat niet alleen: de doelgroep van dit platform komt perfect overeen met die van Melitta. Pinterest is dus ongetwijfeld the place to be!

En het resultaat mag er zijn! Op Pinterest hebben we al 5,22 miljoen impressies behaald en 1,2 miljoen mensen bereikt via organische en geadverteerde content. Door middel van advertenties op andere kanalen (Facebook, Instagram, Google en YouTube) leidden we in 2020 al meer dan 23.000 mensen naar de website van Melitta.  

Treedom & Melitta
Melitta koffiezetapparaat
Facebook carrousel Facebook

Data for the win

Een sterke campagne is zeker een must, maar minstens even belangrijk is de analyse van data, optimalisering en testings. Voor Melitta deden we dit aan de hand van benchmarks op basis van vorige campagnes. Dagelijkse monitoring zorgt ervoor dat we helemaal mee zijn met de campagne en dat we op tijd kunnen bijsturen waar nodig. Data is dan weer ideaal om trends te spotten, te zien bij welke doelgroep de campagne aanslaat en om op tijd te optimaliseren waar nodig.

Dit geldt ook voor de advertenties: om een optimaal resultaat te bekomen zorgen we voor verschillende visuals en copy. Door Facebook verschillende opties te geven, gaat de best presterende visual en copy naar boven gehaald worden. Succes gegarandeerd!  

There’s no I in team

Bram, Lisa, Renee, Nathalie, Hendrik-Jozef en Saartje werkten mee aan deze campagne.