7 must-reads voor elke communicatie-expert

March 29, 2023

De wereld van corporate communicatie is in constante beweging. Als communicatieprofessional betekent dit dat je een snel aanpassingsvermogen en een brede kennis nodig hebt. Dat wil zeggen dat je soms eens moet teruggrijpen naar daar waar kennis voor de eerste keer werd neergeschreven: boeken! Maar welke boeken moet je dan lezen? Er is namelijk een overvloed aan boeken die gaan van crisiscommunicatie tot marketing. Zie je door de bomen het bos niet meer? Geen zorgen, wij hebben voor jou de 7 beste boeken die een communicatie-expert gelezen moet hebben hieronder opgelijst:

1. ‘Thinking, fast and slow’ - Daniel Kahneman

Daniel Kahneman is de Nobelprijswinnaar van 2002 in de economische wetenschappen. In zijn boek ‘Thinking, fast and slow’ stelt hij zijn theorie voor over hoe mensen beslissingen maken. Mensen denken namelijk op 2 manieren: snel, automatisch en onbewust of goed doordacht, trager en bewust. Kahneman geeft je in zijn boek niet enkel inzichten in hoe jij zelf een betere beslisser wordt, maar je kan er ook iets uit leren over hoe jouw klanten beslissingen maken. En misschien wel belangrijker: hoe jij de beslissingen van je klanten kan sturen!

2. ‘Nudge: de ultieme editie’ - Richard Thaler & Cass Sunstein

In ons lijstje vind je nog een Nobelprijswinnaar! Richard Thaler won in 2017 de Nobelprijs in de economische wetenschappen met zijn onderzoek rond behavorial economics. In 2022 bracht hij samen met Cass Sunstein, een erkende professor recht aan Harvard, een herschreven versie uit van hun klassieker ‘Nudge’. Thaler en Sunstein leggen in hun boek uit hoe je door klanten en consumenten een duwtje in de rug te geven (nudging) ze kan sturen in hun beslissingen om voor jouw product te kiezen. Omdat het boek vorig jaar volledig herschreven is, staat het nu ook vol relevante voorbeelden, zoals hoe nudging gebruikt werd en kon worden tijdens de coronacrisis.  

3. ‘Spin Sucks’ - Gini Dietrich

Gini Dietrich is een beroemde blogger die schrijft over alles dat met PR te maken heeft. Ze haat het narratief dat je je verhaal moet verdraaien om het verkocht te krijgen, en daarom schreef ze het boek ‘Spin Sucks’. Met haar boek wil ze communicatieprofessionals leren hoe ze op een open, verantwoordelijke en eerlijke manier moeten communiceren naar hun klanten toe. Authenticiteit is dan ook belangrijk om het vertrouwen van je klanten en je investeerders te winnen. Dietrich leert je niet alleen hoe je je verhaal op een authentieke manier brengt. Ze leert je ook hoe je moet omgaan met online kritiek, hoe je voorkomt dat anderen je werk stelen, en zoveel meer.

4. ‘Trendsurfing: Innoveren op golven van verandering’ - Bert Van Thilborgh

Bert Van Thilborgh, docent trendwatching bij de Thomas More hogeschool, loodst je in zijn gloednieuwe boek ‘Trendsurfing’ doorheen de veranderingsprocessen binnen onze maatschappij. Het is het eerste Nederlandstalige boek dat de technieken van trendanalyse onder de loep neemt en in een structureel model giet. In het eerste deel van het boek legt Van Thilborgh uit wat trends zijn. In het tweede deel geeft hij de lezer concrete hulpmiddelen om te gaan innoveren op de golven van trends in de maatschappij. Hij haalt daarnaast ook nog tal van voorbeelden aan uit verschillende sectoren gaande van de automobielsector tot gezondheidszorg. Kortom, hij biedt zijn lezers een praktische gids voor trendwatching en -surfing!

5. ‘Hooked’ - Nir Eyal

Hoe maak je een succesvol product dat deel wordt van het dagelijkse leven van de consument? Nir Eyal was docent marketing aan Stanford en legt in zijn boek ‘Hooked’ uit hoe je dat moet doen in slechts 4 stappen. Zijn ‘hooked-model’ is toepasselijk op elk product en zorgt ervoor dat klanten helemaal verslingerd raken aan je product, zonder dat je een dure reclamecampagne moet gebruiken. Eyal haalt in zijn boek de voorbeelden van Twitter, Pinterest en Instagram aan, apps die er een voor een in geslaagd zijn om hun gebruikers steeds weer te doen terugkeren. Het is een gemakkelijk leesbare en praktische gids voor communicatie-experts.

6. ‘The Icarus Deception’ - Seth Godin

Seth Godin is een beroemde auteur van wel 20 bestsellers, waaronder ‘Purple Cow’. Hij wil in zijn boek ‘The Icarus Deception’ aantonen dat het advies van de vader van Icarus om laag te vliegen, niet altijd het beste advies is. Hij raadt zijn lezers aan om toch hoog te durven vliegen, buiten je eigen comfortzone. Dit is volgens Godin de eerste stap naar een innovatieve en out-of-the-box manier van denken. Op die manier kan je als communicatieprofessional als het ware ‘kunst’ maken. Grijp je altijd terug naar dezelfde ideeën bij het maken van campagnes? Of heb je het lastig met een creatieve en unieke boodschap te maken? Lees dan zeker eens ‘The Icarus Deception’.

7. ‘Adverteerder zkt. reclamebureau’ - Chris van Roey & Martine Ballegeer

Weet je niet hoe je hét perfecte reclamebureau voor jouw merk moet vinden? Chris van Roey en Martine Ballegeer leggen in hun boek ‘Adverteerder zkt. reclamebureau’ uit hoe je aan de slag moet gaan om de juiste match te vinden. Van Roey is 13 jaar lang CEO van de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) geweest en Ballegeer heeft meer dan 20 jaar lang ervaring met het ‘agency-leven’. Samen ontleden ze het volledige selectieproces van het gepaste reclamebureau. Daarnaast bieden ze in hun boek ook concrete tips en tricks om een duurzame relatie op te bouwen tussen klanten en bureau.

Heb je zelf geen tijd om al deze topboeken te lezen? Dan zijn wij er gelukkig nog. 😉 We hebben ze bij Remy Communication allemaal gelezen, en passen deze inzichten maar al te graag toe op jouw merk. Zin in een babbel?