Bye bye 2020! Maar wat onthouden we?

December 23, 2020

Dat 2020 de geschiedenisboeken in zal gaan als een raar jaar. Het is een understatement. Dat het jaar nieuwe uitdagingen bood ook. Maar als communicatiebureau gingen we ze aan. En vonden we onszelf én onze klanten heruit. Benieuwd welke lessen wij meenemen naar een (hopelijk) sprankelend 2021?

Hello home office

Leven zonder make-up en in je comfy kleding. Het is mooi. De koffie is thuis al wat specialer dan op het werk. Maar de koekjes aan de koffiezet, die missen we dan weer wel. En hoewel we thuis ongestoord kunnen doorwerken, houden we van onze collega’s. Sociale beestjes hé! Maar goed, we hebben ook échte dingen geleerd in 2020. We houden jullie niet langer in spanning.  

The future is digital

Digitaal is de toekomst en eigenlijk ook al het heden. We geloven nog sterk in traditionele media: van print over radio tot televisie. Maar zetten ook meer en meer in op digitale kanalen. En niet alleen wij. Ook bij vele klanten kwam er een digitale versnelling: social ads, webshops, Facebook en Instagram. Stuk voor stuk key om te blijven draaien tijdens de lockdowns – en erna. Thanks digital natives!

Ook voor pers en influencers was er die shift. Fysieke redactietours en influencer events maakten plaats voor varianten op afstand. Meer telefoontjes, originele pakketjes … Onze uitdaging voor 2021: online workshops voor pers en influencers. Can’t wait!

Be prepared

De wereld kan van de ene op de andere dag veranderen. Maak daarom je marketingacties haalbaar, schaalbaar en aanpasbaar. Kortom, zorg ervoor dat je je campagne last minute kan wijzigen. Het vergt wat creativiteit. Maar het loont!

Als klant heb je dus ook baat bij een allround bureau. Eentje dat makkelijk van het ene naar het andere kanaal kan schakelen als dat nodig is. Van een persbericht naar een digitale campagne om sales te boosten bijvoorbeeld. Of een last minute persbericht om een actie in de verf te zetten. PS: wij kennen zo’n allround bureau en het schijnt een toffe bende te zijn! ;)

Money money money

Tijdens de eerste lockdown draaiden veel bedrijven de geldkraan dicht. Bye bye marketingbudget! Waarom dat niet zo’n goed idee was ontdek je in een eerdere blog hierover. Het atypische jaar zorgde ook voor een verschuiving in de budgetten die wel werden uitgegeven en had een impact op de kanalen.

Online marketing tijdens de eerste lockdown? Spotgoedkoop door de lage vraag. En mensen waren massaal online. The place to be dus. Resultaat? De online campagnes die doorgingen, behaalden enorm goede cijfers. In het najaar zagen we dan weer het omgekeerde. Digitale marketing was enorm populair en dus ging onder meer de cost per click de hoogte in. Facebook en Instagram zaten ook niet stil en breidden hun e-commercemogelijkheden uit. Denk maar aan de in-stream shopmogelijkheden van Instagram en commerciële mogelijkheden binnen Snapchat. En laat Facebook Pay maar komen. Benieuwd wat dat zal geven!

Ook bij de traditionele media zagen we deze trend in maart. Budgetten werden geschrapt. En dus daalden de prijzen voor advertenties op televisie of in printmagazines. Ideaal voor kleinere spelers om van te profiteren! Hebben ze de smaak te pakken?