Een hechte band met je klant in 5 stappen

February 25, 2020

Niets zo pijnlijk als een klant te zien vertrekken naar de concurrentie. En hoewel je dit niet altijd zelf in de hand hebt, zijn er toch heel wat zaken die je kan doen om klantenbinding te vergroten.

Wat dacht je bijvoorbeeld van een heerlijke lunch met bijbehorende presentatie over trends in het vakgebied? Zo pakten wij het aan om onze klanten beter te leren kennen. En hen met al onze medewerkers kennis te laten maken. Want daar draait het om bij people proof marketing. Verbonden zijn met je klant. Maar hoe bouw je een band op zonder opdringerig over te komen? En meer nog, hoe maak je van je klanten echte fans van je bedrijf of merk? Met deze vijf tips – door ons getest en goedgekeurd - helpen we je op weg!

1. Schep de juiste verwachtingen

Eerlijke en open communicatie is troef bij een people proof aanpak. Je klant zaken beloven die je niet kan waarmaken om toch maar die deal rond te krijgen? Een absolute no go. Schep dan ook vanaf het begin de juiste verwachtingen. Kan je niet alle diensten leveren? Ga dan samen met je klant op zoek naar een partner om mee samen te werken. En geef advies. Want wat je klant wil en wat hij nodig heeft, zijn vaak verschillende dingen. Een groot event met toeters en bellen kan bijvoorbeeld interessant lijken, maar misschien valt er meer te halen uit gerichte ads op social media. Aan jou om vanuit jouw expertise raad te geven en verwachtingen bij te stellen. En hoe enthousiast je ook bent, het is beter die verwachtingen te downsizen om erna te overtreffen. Underpromise, overdeliver. Niet andersom.

2. Wees creatief proactief

Dat je contact moet houden met je klanten is logisch. Maar hoe doe je dat zonder stalkerig over te komen? Door creatief uit de hoek te komen. Maak van vanzelfsprekende contactmomenten iets leuk. Zo bezorgden wij onze klanten met eindejaar een leuke giftbox. Inhoud? Samples van andere klanten en een uitnodiging voor een lekkere lunch – maar daarover later meer. Verrassend en nuttig want wie weet kunnen klanten voor elkaar ook wat betekenen en is de box het startpunt van een aantal partnerships. En het laat zien wie je bent als bedrijf. Meer dan een goedgekozen rode wijn om mee te pronken – wat welk nuttig is indien je een wijnhandelaar bent natuurlijk.

Maar er is meer. Naast het opsturen van cadeautjes hou je best op regelmatige basis contact met je klanten. Heb je een interessante blog geschreven? Stuur hem dan even door. Heb je iets gezien of gelezen dat interessant kan zijn? Doe even een belletje. Zo toon je aan dat je begaan bent met je klant.

3. Ontmoet elkaar face-to-face

Bellen, mailen, skypen, appen … Je zou bijna vergeten dat het ook nuttig kan zijn om face-to-face contact met je klant te onderhouden. Natuurlijk moet je niet voor iedere bespreking de baan op, maar je leert elkaar pas echt kennen in levende lijve. En dat hoeft niet steeds een serieuze bespreking te zijn. Samen een pintje drinken. Wat smalltalk. Dat schept een band. Daarom organiseerden wij een lunch voor onze klanten. Om elkaar in een ongedwongen sfeer beter te leren kennen. Netwerken met een hapje en een drankje. Maar ook babbelen over andere zaken dan het pure zakelijke. Zo kwamen wij dichter bij onze klanten, maar onze klanten ook dichter bij elkaar.

4. Zorg voor interactie

Een goede klantenrelatie is niet eenzijdig maar interactief. Laat je klanten dan ook feedback geven, geef ze inspraak. Want alleen zo kan je samenwerking erop vooruitgaan. Zo is het bijvoorbeeld nuttig ieder project te evalueren en ook tussentijds af te toetsen of je op de goede weg bent. Maar interactiviteit kan verder gaan dan de verplichte feedbackronde. Het kan leuker, relevanter. Tijdens onze lunch deden wij bijvoorbeeld een quizje met onze klanten om te peilen naar hun marketingkennis. Om daarna de antwoorden uit de doeken te doen. Wat ons naadloos bij de laatste tip brengt.

Rens van Hygiena: “De ongedwongen, relaxte sfeer maakt het veel leuker dan andere netwerkevents. Met de quiz als ijsbreker was de toon gezet.”

5. Deel je kennis gratis en voor niets

Ja, je leest het goed. Deel je kennis gratis en voor niets. Tijdens onze lunch deden wij bijvoorbeeld onze insights over SEO, influencer marketing  en de nieuwste trends in design en animatie uit de doeken. “Heel erg leuk dat er nuttige insights gedeeld werden. Wij houden ons alvast klaar voor de nieuwigheden die ons gepresenteerd werden”, aldus Roberta van Nelissen.

Maar ook in onze blogs, zoals deze, delen wij informatie zonder je een factuur op te sturen. Waarom? Niet om uit te pakken en schouderklopjes te verwerven. Maar om te laten zien waar onze expertise ligt. Via klassieke advertenties schreeuw je niet zo subtiel dat je de beste bent en dat je wat wil betekenen voor bedrijf X of Y. Door kennis te delen, laat je het zien. En weten nieuwe en huidige klanten je te vinden. Want jij weet wel erg veel over onderwerp Z. Er staat dan ook geen limiet op de info die je mag delen. Veel kennis delen betekent dat je over veel geraadpleegd kan worden. Voor huidige klanten betekent dat bijvoorbeeld dat je extra diensten kan aanbieden. En een bedrijf dat zijn kennis deelt om anderen beter te maken, komt nu eenmaal sympathieker – lees meer people proof - over dan eentje dat alles voor zichzelf houdt.

Als je het goed aanpakt, heb je tevreden klanten. Echt waar. “Bedankt voor de geslaagde lunch. Ook volgend jaar ben ik van de partij”, aldus Kurt van Tokai Optecs.

Ook creatief aan de slag met jouw klanten? Laat het ons weten!