Er zit muziek in jouw logo

January 23, 2020

CMYK is een parodie op YMCA, de hit van The Village People. En Pixels, dat is een coverband van Pixies. Waar of niet waar? Je antwoordde (hopelijk) ‘niet waar’ op beide vragen. Maar hoe zit het dan wel? En wat wil dat zeggen voor jouw logo en ander grafisch werk? Nuttige kennis. Want dat je logo visueel aantrekkelijk moet zijn, spreekt voor zich. Maar zelfs al heb je het knapste logo, in lage resolutie of het verkeerde bestandsformaat is het een no go. Geen nood, Remy to the rescue! Wij zorgen dat jij de weg vindt in het bos waar de bomen bestaan uit afkortingen en terminologie.

De kunst van bestandsformaten

Laten we beginnen met het opsplitsen van de bestandsformaten in twee groepen: raster en vector. Het belangrijkste verschil? De ene kan je eindeloos vergroten, de andere niet.

Rasterafbeeldingen bestaan namelijk uit pixels. Geen zestigjarige coverband dus, wel gekleurde puntjes die met z’n allen een afbeelding vormen. Hoe hoger de resolutie van je afbeelding, hoe hoger de densiteit van de pixels. Blijf je zo’n afbeelding vergroten dan zullen de puntjes onderling zichtbaar worden. Roy Lichtenstein zou ermee wegkomen. Maar geloof ons, jouw logo niet. Niet eindeloos vergroten dus. De meest courante leden uit deze bestandsfamilie: JPG en PNG.

Vectorafbeeldingen zijn dan weer de Eschers van de bestandsformaten: gemaakt van wiskundige formules. Deze formules beschrijven de lijnen en vormen. Pas je het formaat aan, dan wordt de formule opnieuw berekend. Zo kan je de bestanden eindeloos vergroten zonder kwaliteitsverlies. Ideaal dus voor logo’s, tekst of illustraties. Minder interessant voor foto’s. Want hey, de formules moeten niet te ingewikkeld worden. Denk hierbij aan formaten als SVG, EPS en AI.

Kies voor kwaliteit

Je weet nu al bij welke bestandsfamilie je terecht kan. Tijd dus om de correcte resolutie te bepalen. Ga je het logo of de afbeelding printen? Of wordt het vertoond op een scherm? Dat betekent het verschil tussen dpi en ppi. Kortweg betekent dpi dots per inch en staat het bij drukwerk voor de hoeveelheid inktdruppels per inch. Ga voor kwalitatief drukwerk voor minimum 300 dpi. De hoeveelheid pixels per inch wordt dan weer uitgedrukt in ppi en is dus van tel bij beeldschermen. De basisresolutie voor webbeelden is altijd 72ppi. Tegenwoordig kan echter met retina en hogeresolutieschermen voor websites een alternatief worden voorzien dat groter is in formaat, maar met 72dpi als resolutie.

Ga voor kwalitatief drukwerk voor minimum 300 dpi

Kleur bekennen

We zijn het bos vol grafische terminologie bijna doorgewandeld. Tijd voor een vreugdedansje. Toch is CMYK geen afgeleide van YMCA, maar staat het voor cyaan, magenta, yellow en key (zwart). De vier primaire kleuren van dit kleurenmodel. Want daar hebben we het nog niet over gehad. Moet je logo nu in RGB, CMYK of Pantone aangeleverd worden? Een laatste eindspurt.

We weten nu waar CMYK voor staat, maar wanneer gebruiken we dit model? Eenvoudig: voor druk. RGB daarentegen staat voor rood, groen en blauw en heeft dus drie hoofdkleuren. Het gebruik? Bij dragers die licht uitsturen. Beeldschermen bijvoorbeeld. Een belangrijk onderscheid. Want logo’s of beelden in RGB kan je best niet printen terwijl CMYK op een beeldscherm vaak vreemde kleuren oplevert.

Om het helemaal compleet te maken, zijn er ook Pantone of PMS-kleuren. Ze zijn ondertussen met zo’n 1.800, gedefinieerd door Pantone en ideaal voor bijvoorbeeld een logo of huisstijl. Want het gaat om gestandaardiseerde inkten die op voorhand gemengd worden. En die er dus steeds hetzelfde uitzien.

Asset-set

Laten we eindigen waarmee we begonnen zijn: jouw logo. Of heb je er nog geen? Wij kunnen er voor jou een ontwerpen. Wanneer wij dit doen, leveren we steeds een asset-set aan. Deze set bevat een aantal verschillende formaten en groottes, voor druk of print, waarmee je ook zelf aan de slag kan.

Je hebt wel al een logo, maar geen asset-set? Of jouw logo is aan vervanging toe? Of gewoon aan een opfrisbeurt? Vraag er ons naar, we helpen je graag.