Wat is people proof marketing en what’s in it for you: doe de test

March 20, 2019

Naar wie luister jij wanneer er drie personen op hetzelfde moment iets aan je proberen te vertellen? Wie kan je aandacht trekken opdat zijn/haar verhaal je raakt? De dame die het luidste schreeuwt? De jongen met de meest opvallende kleren aan? Of de persoon die je net dátgene vertelt waar je op dat ogenblik behoefte aan hebt? Iemand die je een paraplu aanreikt tijdens een fikse regenbui, bijvoorbeeld. Deze situatie is dagelijkse kost in een wereld vol schreeuwende schermen met informatie. Ben jij zoals zovelen nog steeds op zoek naar een antwoord op al deze vragen? Lees dan zeker verder en ontdek hoe people proof marketing kan helpen.

De 2 pijlers van people proof marketing

Maar voor we verder gaan even dit: wie aan people proof marketing wil doen, moet de volgende twee pijlers kunnen afvinken:

  1. Er is een symbiose - no worries, we leggen je in de volgende alinea uit wat deze term betekent! - tussen mijn communicatiebureau en mijn bedrijf. 
  2. Mijn boodschap raakt de juiste snaar bij de juiste personen op het juiste moment. 

Heb je twee V’tjes kunnen zetten? Goed zo! Nog niet, omdat je nog wat vraagtekens hebt bij het woord ‘symbiose’? Geen erg, de definitie staat hieronder.

1. Symbiose - meer dan een pintje drinken

Je hoeft deze term dus écht niet te googlen, dat hebben wij al gedaan. Volgens een goede bron (Wikipedia ;)) staat symbiose voor het langdurig samenleven van twee of meer organismen waarbij dit voor ten minste een van de organismen gunstig of noodzakelijk is. Als het met één partij niet goed gaat, dan voelt de andere dat - lees: ze hebben elkaar nodig.

Volgens Remy Communication is symbiose, zoals hierboven reeds vermeld, één van de twee onmisbare pijlers om aan people proof marketing te doen. Bij ons gaat het echter over de samensmelting tussen een communicatiebureau en een ander bedrijf waarbij expertise wordt uitgewisseld en waarin menselijke relaties centraal staan.

Kruisbestuiving

Die kruisbestuiving tussen jou en je communicatiebureau gaat verder dan af en toe samen een pintje drinken. Marketing draait om mensen. En zonder mensenkennis kom je nergens. Een people proof bureau smelt samen met zijn partner en doordringt zich van zijn DNA. Ken je je klant, dan leer je ook hun klanten kennen. Ècht kennen, en daar draait het om. Hoe gaan die klanten om met informatie? Waar liggen ze ‘s nachts van wakker? Hoe maak je visueel en inhoudelijk sterke boodschappen en vooral: hoe breng je deze verhalen bij de juiste mensen?

Het antwoord: met een team van professionals dat zich enthousiast verdiept in je identiteit en bezield je verhaal vertelt, zodat het de juiste snaar raakt bij de juiste mensen. Een team dat je leert praten met één stem, zonder elk apart hun eigenheid te verliezen. Bij Remy zetten we in op persoonlijk contact met tweerichtingsverkeer. We schakelen mensen in die de meeste affiniteit hebben met je sector.

2. Menselijke boodschappen met de ontvanger centraal

Bij people proof marketing focust de marketingcommunicatie zeer sterk op het menselijke aspect en de relevantie en authenticiteit van de boodschap.

Alleen door de samensmelting tussen het communicatiebureau en je bedrijf weten jullie welke boodschappen waardevol zijn voor je potentiële klanten. Want authentieke inhoud trekt de aandacht. Onze people proof marketing stelt ons in staat om jouw merk te verbinden met mensen door informatie aan te reiken wanneer ze deze nodig hebben en waar ze het nodig hebben, via het kanaal waarop ze dus aanwezig zijn. Een beetje zoals die paraplu tijdens een regenbui. Klein, compact voor de pendelaar. Met leren handvat voor de zakenman. Lekker groot voor het hele gezin …  Alleen een - sorry voor het vakjargon alweer - symbiont, die als één met jouw verhaal en je waarden is vergroeid, kan de authenticiteit van je merk bewaken.

Aandacht trekken

Want wie van de drie personen kan je aandacht trekken opdat zijn/haar verhaal je te pakken heeft? De luid schreeuwende dame? De jongen in fluogeel trainingspak? Of die ene persoon die je precies vertelt waar je op dat ogenblik behoefte aan hebt? Yep, die met de paraplu op jouw maat.

En laat dat nu net één van de drijfveren van Remy zijn. Geen holle tamtam, maar een marketingaanpak die people proof is. Een benadering waar het woord ‘people’ altijd centraal staat, zowel intern als extern. Want het is meer dan het aangaan van persoonlijke en empathische relaties.

Download hieronder onze checklist en kom te weten of jij kan groeien met people proof marketing.