Vier tips voor kwalitatieve contentrecycling

March 25, 2021

Eindelijk is die ene Instagram-post waar je zoveel uren werk in hebt gestoken gedeeld met de buitenwereld. Vol trots en vertrouwen wacht je de reacties van het publiek af. Maar het massale bereik blijft uit. Wat nu? Niet getreurd! Het is perfect mogelijk om een groter bereik te halen met reeds eerder gebruikte content. Wil je weten hoe? Lees dan zeker verder. Je content hergebruiken is niet alleen een slimme manier om je zichtbaarheid te vergroten, maar is voor jou ook ontzettend praktisch. Sterke, reeds bestaande content kan door nieuwe mensen ontdekt worden én kan je gebruiken om je contentkalender op te vullen. Tijd besparen? Check! Er zijn verschillende manieren om aan content recycling te doen.

Bied je content aan in nieuw format

Heb je jouw content gedeeld in de vorm van een artikel, nieuwsbrief of foto? Probeer dan zeker eens om hetzelfde concept in een video te gieten. Videocontent is de afgelopen jaren razendsnel toegenomen aan populariteit, wat ook marketeers en influencers zeker niet ontgaan is. Mede dankzij het enorme succes van TikTok, Instagram Reels en IGTV zullen we dit jaar meer video’s dan ooit te zien krijgen.

Maak spin-off van je content

Heb je een knaller van een idee? Bouw hier gerust op verder! Overweeg bijvoorbeeld om influencers in te schakelen die jouw concept meekunnen overbrengen naar de buitenwereld. Te hoge kost? Think again! Nano- en micro-influencers worden namelijk steeds aantrekkelijker omwille van hun hogere engagement rate in vergelijking met macro-influencers. Influencers met kleinere volgaantallen laten je toe om de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten, zonder dat je bezorgd moet zijn om je budget.

Voeg mening van experts toe

Zet je verhaal kracht bij door iemand aan het woord te laten die expertise heeft over het desbetreffende thema. Ook hier kan je kiezen voor influencers. Zij groeien steeds meer uit tot echte specialisten van een bepaalde niche of industrie. Met de kennis die ze hebben, kunnen ze je topic belichten vanuit een originele invalshoek.

Belangrijk hierbij is authenticiteit. Het publiek is in toenemende mate op zoek naar oprechte verhalen. Kies daarom voor influencers die een echte match vormen met jouw merk. Een samenwerking zal niet authentiek overkomen wanneer de influencer geen enkele link heeft met jouw product of merken hier geen belang aan hecht. Juiste fit gevonden? Creëer vervolgens content die oprecht overkomt. Laat de influencer zelf aan het woord over jouw merk of product, bijvoorbeeld door middel van een Q&A. Content waarin de mening van de influencer aan bod komt, zal gauw veel eerlijker overkomen dan alweer een gesponsorde post.

Verspreid je content via andere kanalen  

Nieuwe social media platformen zijn nog steeds in opmars. Iedereen is ondertussen wel bekend met TikTok, het videoplatform dat in 2020 enorm populair werd. Daarnaast introduceerde Instagram haar Reels. Via die functie kunnen gebruikers een clip van 15 seconden lang maken, die ze kunnen delen met hun volgers. Ook de nieuwe app Clubhouse, die de volgende hit op sociale media wordt genoemd, zal interessant worden voor branded content. Deze trends zullen zich ook in 2021 voortzetten, dus overweeg zeker en vast om je content ook op zulke nieuwere platformen te verspreiden.

Wil jij jouw social media kanalen op punt zetten? En kan je daarbij wat hulp gebruiken?