Waarom je in 2021 zéker moet starten met influencer marketing

September 9, 2020

2020 was geen lachertje. Plots werden we verrast met de nieuwe realiteit, genaamd COVID-19. Het normale leven veranderde in een oogopslag: say hello to a new digital era. We scrollen meer dan ooit op onze telefoon. We zijn online en meer dan ooit op zoek naar informatie en inspiratie om steeds het beste van de – toch wel aparte – situatie te maken. Het digitale tijdperk is serieus in beweging gezet en hier kan je handig gebruik van maken om in contact te komen en te blijven met je doelgroep.

Maar is elk bedrijf al digital proof? Het is geen verrassing dat in een lockdown meer mensen online zijn gaan kopen. De consument zit thuis, spendeert meer tijd op social media, consumeert meer content en koopt online: tijd voor influencer marketing. Het is een marketinginstrument dat in tijden van crisis extra krachtig is. Het zet jouw merk namelijk op een overtuigende en authentieke manier in de kijker.  Zo helpen influencers merken met het opbouwen en behoud van vertrouwen. 

Meerwaarde is king

Zelf starten met influencer marketing? Dat kan! Maar het is niet altijd evident. De keuze voor de juiste influencers en aanpak kan een campagne maken of kraken. Voorkom platte commerce en zorg dat je een authentieke campagne bedenkt die meerwaarde biedt. Speel in op de actualiteit! Zo zijn er de voorbije periodes heel wat sensibiliserende influencercampagnes online gegaan, zoals de #ikredlevens van de Vlaamse Overheid, de ‘Hoe is’t?’-campagne van Rode Neuzen Dag, of de prachtige Courage-campagne van Dove. Of de recente #soundofsilence actie van de creatieve sector. 


De huis-tuin-keukeninfluencer

User Generated Content wordt steeds belangrijker. Denk maar aan TikTok, die voor de wereldwijde pandemie al zeer geliefd was. Maar dankzij de lockdown heeft dit jonge platform een serieuze boost gekregen. Wat doe je als je thuis zit en niet buiten kan? Lekker gaan TikTokken! Onder andere Julie Vermeire laat zien dat TikTok voor elke leeftijd is weggelegd. Zo betrekt ze haar vader, comedian Jacques Vermeire regelmatig mee in haar video’s. Maar ook op bijna alle Vlaamse zenders was User Generated Content te zien. Zo kreeg je tijdens de lockdown na sommige nieuwsuitzendingen bijvoorbeeld video’s te zien die gemaakt zijn door kijkers. Na deze expansie van TikTok kon Instagram niet achterblijven. Sinds kort heeft Instagram hun eigen TikTok-versie bekend gemaakt: Reels. Ook hiermee kan je leuke video’s van 15 seconden maken. Wil je indruk maken met je reels-video? Voeg er dan een leuk muziekje of effect aan toe. Heb jij je er al aan gewaagd?

#samensterk, ook na corona

Helemaal klaar om een influencer marketing campagne te lanceren, maar ben je er nog niet helemaal uit hoe het moet? Wij helpen je graag op weg met de perfect match tussen merk en mens.