Aurora
Hoe maak je het brede publiek bewust van het belang van geletterdheid wanneer 15% van de Vlaamse volwassenen worstelt met laaggeletterdheid? Papierfabrikant Aurora schakelde ons voor het tweede jaar op rij in om hun boodschap tot leven te brengen tijdens de Week van de Geletterdheid. Het doel? Een campagne neerzetten die mensen raakt en hen uitnodigt om stil te staan bij de kracht van de pen en papier. Uit verschillende onderzoeken (Mueller en Oppenheimer, 2014) blijkt namelijk dat schrijven met pen en papier helpt om te leren spellen, letters te herkennen, te schrijven en om minder fouten te maken. Door fysisch te schrijven kan je bovendien beter en meer onthouden, en beter focussen.
Samen met Aurora lanceerden we ZOT van Schrijven! – een creatieve campagne waarin schrijven –met de hand uiteraard – en verhalen centraal stonden. Vlaamse artiesten zoals cartoonist Studio Stoutpoep, zanger Jokke Van Langendonck en ‘Thuis’-acteur Mathieu Carpentier werkten unieke creaties uit, geïnspireerd op het iconische ZOT-ventje. Van een volledige gedichtenbundel over een gedurfde cartoon tot een creatieve song.
Het hoogtepunt? Een interactieve dag op het Martelarenplein in Leuven.
Hier konden bezoekers:
Van het coördineren van artiesten en partners tot het bedenken van de creatieve invulling en het verzorgen van de communicatie tot de logistieke organisatie – elk detail was in onze handen. Aurora stond in de spotlight als een merk dat niet enkel mooie producten aanbiedt, maar ook een maatschappelijk verschil maakt.
Conclusie
De boodschap kreeg meteen weerklank en verspreidde zich als een lopend vuurtje via grote mediakanalen zoals Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, VRT NWS en Leuven Actueel. Bezoekers gingen naar huis met niet alleeneen uniek notitieboekje, maar vooral met een blijvende herinnering aan een krachtig verhaal.
Met 'ZOT van Schrijven'-campagne bewezen we dat een campagne meer kan zijn dan enkel communicatie: het kan mensen inspireren, sensibiliseren en een blijvende impact creëren.