Live is het nieuwe real life

February 24, 2021

We zullen je niet vervelen met het c-woord. We weten dat jij weet waarom events vandaag niet kunnen doorgaan. Alleszins, hoe ze niet kunnen doorgaan zoals we het al een eeuwigheid gewoon zijn. Want bedrijven en merken kunnen wel degelijk nog steeds hun producten of diensten voorstellen tijdens een live-event. Of beter: een livestream. Via Facebook, Instagram of YouTube ...

Pr anno 2021

Een redactietour om journalisten op hun werkplek - in hun habitat – te inspireren over de nieuwigheden van je merk, is dan misschien niet mogelijk. Je kan ze wél via een online workshop of een tutorial in hun nieuwe habitat bereiken: hun home office. Of kortweg: hoe public relations anno 2021 werkt. Want ook zo blijf je top of mind bij de journalisten én laat je zien dat je als merk mee bent.

Internationaal bereik

En er zijn uiteraard nog voordelen! Journalisten hoeven hun werkplek niet te verlaten en verliezen dus geen tijd. Livestream openen en volgen maar. Daarnaast is de kans dat je meer mensen bereikt een pak groter. Bovendien kan je met een livestream mensen van over de hele wereld aantrekken en heb je dus niet alleen een groter, maar ook een internationaler bereik. Zo kan een Nederlandse klant de livestream volgen zonder dat ie naar België hoeft af te zakken, of kan je de Vlaamse en de Nederlandse pers tegelijkertijd bedienen. Time is money!

Inzetten op interactie

Waar tijdens oldskool live events interactie vaak een pak moeilijker is – vragen kunnen meestal pas op het einde worden gesteld en niet iedereen komt aan bod, is het via een stream een ander verhaal. Stream je via YouTube, zoals wij onlangs deden om onze eerste Remy Awards uit te reiken, dan kan je als kijker op elk moment van de uitzending vragen stellen via de comment sectie van het sociale-mediaplatform.

Belangrijk is wel dat je een conversation manager aanduidt die alle comments beantwoordt en waar nodig via pancartes, of een oortje, informatie doorspeelt aan de presentatoren.

Remy Awards - Verste Verhuizer

Alles begint met apparatuur

Maar first things first. Welke apparatuur heb je nodig om zo’n livestream te organiseren? Moet je een volledige videoploeg uitnodigen om aan de slag te gaan? Gelukkig is het antwoord op de laatste vraag ‘nee’. De webcam van je laptop is bijvoorbeeld al een optie. Al zijn hier wel wat nadelen aan verbonden: de beeldkwaliteit en het geluid is over het algemeen niet zo goed. De flexibiliteit is ook beperkt. De camera van je smartphone is dan weer wél flexibel. Maar ook hier is er geen garantie dat geluid en beeld op en top zijn.

Gelukkig zijn er ook heel wat (budgetvriendelijke) livestreamcamera’s op de markt waarmee je aan de slag kan. GoPro’s zijn ook een optie, of natuurlijk: een professionele camera. Ga je voor een kwalitatief goede livestream, dan is dit de beste optie. Gebruik een statief en je kan ‘m overal neerzetten. Je hebt goede beeldkwaliteit en je kunt professionele audio inpluggen. Iets duurder in aankoop en complexer in uitvoering, maar wij hebben het nodige materiaal en dito ervaring waardoor je alles met een gerust hart aan ons kan overlaten.

Tijdens onze recente livestream gebruikten we twee camera’s: een livestreamcamera die de awardshow in beeld bracht en een professionele camera die gericht was op het cocktailintermezzo. Voor een food workshop kan het dan weer interessant zijn om één camera op de chef te richten, een andere op zijn of haar handen zodat elke stap van het receptuur mooi in beeld komt.

Behind the scenes

Afwisseling

Dat brengt ons bij het volgende: net zoals bij een fysiek event moet er ook hier een plan van aanpak zijn, een draaiboek, een scenario. Liefst met voldoende variatie. Alles kan bovendien best op voorhand uitgeschreven en gerepeteerd worden en er moet daarbij steevast rekening worden gehouden met een vertraging. Wat jij in de studio zegt, komt pas enkele seconden later bij je publiek terecht. Werk je met animatie en jingles om je livestream net dat ietsje meer te geven, hou er dan rekening mee dat je er niet doorheen praat. Ook hier zorgen wij voor advies. En indien gewenst, het hele script. 

Digitaal experimenteren helpt innoveren

Wil je mee die stap zetten die vandaag noodzakelijk is? Durf dan digitaal te experimenteren. Ook al focus je vooral (of slechts) op klassieke media, probeer een deel van je marketingbudget in te zetten op nieuwe kanalen. Zij het een pr-campagne via livestream, een influencer marketing campagne of een digitale actie met in de hoofdrol enkele GIF’s.

Livestreamen iets voor jou(w merk)?