Succesvol rebranden doe je zo!

May 4, 2023

Recent bliezen een aantal grote bedrijven hun merk nieuw leven in. Zo veranderde tv-zender Eén hun naam naar VRT 1, maar werden ook frisdrankgrootmachten 7UP, Fanta en Pepsi dit jaar in een nieuw jasje gestoken. Zo viert Pepsi dit jaar zijn 125-jarig bestaan met een nieuwe huisstijl. Het doel? Een modernere, meer digitale uitstraling om relevant te blijven in deze steeds veranderende wereld. Het Pepsi-logo keert terug naar de originele vorm en het woord ‘Pepsi’ wordt centraal toegevoegd in een nieuw lettertype dat zelfvertrouwen en een sterke mentaliteit uitstraalt. Maar wanneer is een rebranding aan de orde en hoe begin je eraan?

Rebranden is voor veel bedrijven een enorme uitdaging. Vaak vrezen ze hun originele karakter te verliezen en te falen in het proces. Toch kan het voor veel merken de weg zijn naar (nóg meer) succes. Er kunnen verschillende redenen zijn voor een verandering:

• Je merk heeft nood aan vernieuwing

• Je merk komt niet langer overeen met de bedrijfsidentiteit

• Je merk spreekt niet langer de juiste doelgroep aan

• Je merk heeft negatieve associaties en het imago wordt geschaad

 

Een merkvernieuwing geeft je de kans om te heroriënteren en een nieuw verhaal te vertellen. Dit verhaal moet relevanter en aantrekkelijker zijn voor hedendaagse consumenten. Consumenten kopen steeds vaker op basis van de betekenis achter het merk. Je verhaal moet dus een bepaalde emotionele waarde uitstralen. Met een doordacht, afgestemd plan kan het je ook een concurrentievoordeel opleveren. Heb je interesse om jouw merk een make-over te geven? Remy Communication helpt je graag! Hieronder lijsten we alvast 7 tips op om jouw merk succesvol te rebranden.

1. Herdefinieer bedrijfswaarden en -doelen

Bedrijven verliezen soms hun eigen waarden uit het oog waardoor ze ook vervagen voor de consument. Dat is niet handig aangezien de klant steeds vaker koopt vanuit de ‘waarom’ van een merk. Het is dus belangrijk om de waarden en het langetermijndoel opnieuw onder de loep te nemen en voor iedereen binnen het bedrijf duidelijk te maken. Zodra dit is gebeurd, kunnen de bedrijfsactiviteiten worden afgestemd op deze doelen en waarden. Kortom: laat jouw bedrijf stralen door een (nieuwe) duidelijke missie en visie.

2. Evalueer de doelgroep

Kijk kritisch naar het huidig doelpubliek en zoek nieuwe potentiële klanten die aansluiten bij de vernieuwde bedrijfsactiviteiten. Een frisse blik op jouw doelgroep kan leiden tot nieuwe ontdekkingen. Wie weet welke nieuwe markten er voor het grijpen liggen? Identificeer de ideale klant, stel een persona op en speel in op zijn behoeften.

3. Luister naar reacties van klanten

Wat vinden klanten echt van jouw merk? Pijl naar hun feedback. Het stelt je in staat om je vernieuwde merk te optimaliseren. Door de input van klanten te integreren, zorg je ervoor dat jouw merk perfect aansluit bij de behoeften en verwachtingen van de doelgroep. Luister naar de consument en start een gesprek om verdere inzichten te verkrijgen.

 

4. Analyseer concurrenten

Ontdek hoe je jezelf kunt onderscheiden van je concurrentie en een sterke positionering en merkidentiteit kunt creëren met een concurrentieanalyse. Gebruik de zwakke punten van je concurrenten om zelf te schitteren in de markt. Met een scherpe blik op de concurrentie en een creatieve aanpak kun je jouw merk naar een hoger niveau tillen.

5. Neem medewerkers mee in het verhaal

Breng je merk tot leven door je medewerkers erbij te betrekken. Zij zijn de kroonjuwelen van je bedrijf en hebben een waardevol inzicht in de kernwaarden en bedrijfscultuur. Door naar hun inbreng te vragen, voelen ze zich niet alleen betrokken bij het proces, maar zullen ze zich ook sterk verbonden voelen met de nieuwe merkidentiteit. Laat medewerkers ambassadeurs zijn van de transformatie van jouw merk.

6. Hou vast aan wat werkt

Heb je ooit gehoord van het gezegde "If it ain't broke, don't fix it"? Soms is het beter om slechts enkele elementen aan te passen. Een totale rebranding kan namelijk de authenticiteit wegnemen en daarmee ook de bestaande connectie tussen (juiste) consumenten en jouw merk verstoren. Als je bedrijf in een compleet nieuwe richting stuurt, is een volledige verandering de juiste keuze. Vertel je nieuwe verhaal in lijn met de merkessentie en trek de nieuwe huisstijl door op al je kanalen.

7. Lanceer met een storytellingcampagne

Een merk leeft pas als mensen het verhaal begrijpen. Maar hoe krijg je ze zover dat ze zich inzetten voor jouw verhaal? Het antwoord is simpel: zorg ervoor dat jouw merkverhaal hen direct aanspreekt en dat ze erdoor gegrepen worden. Dus waar wacht je nog op? Let’s tell a story!

Heeft jouw merk nood aan rebranding en kun je wel wat hulp gebruiken? Geen zorgen, Remy Communication helpt je graag om jouw merk een frisse look te geven! Benieuwd naar hoe wij onze klanten in een nieuw jasje staken? Bekijk hier de resultaten van onze klanten Optica en tuinen Verbinnen.